گرگرفتگی مشکلی شناخته شده برای خانمها درحوالی سن یائسگی است.قرمزی و تعریق مکرر و عود کننده بارزترین شکل گرگرفتگی است.

علائم همراه دیگر عبارتند از:اختلال درخواب ، فراموشی ، مشکلات اسکلتی وعضلانی ، اختلالات خلق و خو همه این علائم ناش از کاهش استروژن و افزایش هورمون FSHاست.

گرگرفتگی میتواند خفیف یا خیلی شدید باشد.معمولا یک تا دوسال اول یائسگی تداوم دارد. اما بندرت میتواند تا پنج سال طول بکشد.

مطالعات علمی نشان داده داروهای گیاهی اثری درکاهش علائم گرگرفتگی ندارند.طب سوزنی کمی مؤثراست.بهترین درمان مصرف هورمون جایگزین یا HRTاست.مصرف هورمون جایگزین در همه امکان پذیر نیست.و مدت طولانی توصیه نمیشود.

دریک مطالعه علمی تزریق بوتاکس در درمان گرگرفتگی بررسی شد.به سی نفر خانم مبتلا به گر گرفتگی بوتاکس در ناحیه سر و گردن و بالاتنه تزریق شد.سی بیمار دیگر گرگرفتگی هم همزمان بعنوان شاهد وارد مطالعه شدند.

نتایج نشان داد دربیماران دریافت کننده بوتاکس میزان تعریق به اندازه معنی دار کاهش یافته است.همچنین تعداد دفعات گر گرفتگی نیز کاهش معنی دار نشان میداد.

خلق و خوی بیماران دریافت کننده بوتاکس هم بهبودی قابل توجه نشان میداد.که احتمالا به خاطر کاهش دفعات گرگرفتگی بوده است.با یکبار تزریق بوتاکس اثردرمان تا شش ماه باقی میماند.